Hu

Júlia Tátrai

Head of Collection
chief curator
Dutch and Flemish Painting, 1600–1800

Contact

Email: julia.tatrai(at)szepmuveszeti(dot)hu

Research interest

  • Seventeenth-century Dutch and Flemish painting (iconography, attribution, art collecting)

Professional memberships

  • CODART (International Network of Curators of Dutch and Flemish Art)

Exhibitions

European Art 1600–1800 – The new permanent exhibition of the Old Masters Gallery of the Museum of Fine Arts, Budapest, 2022 (curator)

Divine Seduction: Erotica and Passion in Five Centuries of Mythological DepictionsBudapest, Museum of Fine Arts, 17 February–17 April 2022 (curator)

Rubens, Van Dyck and the Splendour of Flemish Painting – Budapest, Museum of Fine Arts, 30 October–16 February 2019 (curator)

Van Dyck: Wedding Portrait of Princess Mary Henrietta Stuart – Budapest, Museum of Fine Arts, 19 February–5 May 2019 (curator)

Dutch Old Masters from Budapest: Highlights from the Szépművészeti Múzeum – Haarlem, Frans Hals Museum, 12 November 2016–5 March 2017 (curator)

Rembrandt and the Dutch Golden Age – Budapest, Museum of Fine Arts, 30 October 2014–15 February 2015 (associate curator)

Selected Publications

Books

Divine Seduction: Erotica and Passion in Five Centuries of Mythological Depictions (co-edited with Vilmos Tátrai; with the collaboration of Nikoletta Koruhely and Csaba Hertelendy), exhibition catalogue (Budapest, Museum of Fine Arts, 18 February–18 April 2022), Budapest, 2022.

Volumes edited

Rubens, Van Dyck and the Splendour of Flemish Painting, ed. Júlia Tátrai and Ágota Varga (with the collaboration of Nikoletta Koruhely), exhibition catalogue (Budapest, Museum of Fine Arts, 30 October–16 February 2019), Budapest, 2019.

Rubens, Van Dyck and the Splendour of Flemish Painting, ed. Júlia Tátrai and Ágota Varga, in collaboration with Nikoletta Koruhely, exhibition catalogue, Budapest, Szépművészeti Múzeum (30 October 2019–16 February 2020), Budapest, 2019.

Dutch Old Masters from Budapest: Highlights from the Szépművészeti Múzeum / Hollandse Meesters uit Boedapest. Topstukken uit het Szépművészeti Múzeum, ed. Ildikó Ember, Marrigje Rikken, and Júlia Tátrai, exhibition catalogue (Haarlem, Frans Hals Museum, 12 November 2016–15 February 2017), Haarlem, 2016.

Rembrandt and the Dutch Golden Age, ed. Ildikó Ember, in collaboration with Nikoletta Koruhely, Júlia Tátrai, and Axel Vécsey, exhibition catalogue (Budapest, Szépművészeti Múzeum, 30 October 2014–15 February 2015), Budapest, 2014.

Book chapters

“Portraits,” in Dutch Old Masters from Budapest: Highlights from the Szépművészeti Múzeum / Hollandse Meesters uit Boedapest: Topstukken uit het Szépművészeti Múzeum, ed. Ildikó Ember, Marrigje Rikken, and Júlia Tátrai, 19–32, exhibition catalogue (Haarlem, Frans Hals Museum, 12 November 2016–15 February 2017), Haarlem 2016.

“Genre,” in Dutch Old Masters from Budapest: Highlights from the Szépművészeti Múzeum / Hollandse Meesters uit Boedapest: Topstukken uit het Szépművészeti Múzeum, ed. Ildikó Ember, Marrigje Rikken, and Júlia Tátrai, 33–48, exhibition catalogue (Haarlem, Frans Hals Museum, 12 November 2016–15 February 2017), Haarlem, 2016.

Articles

“A nordkircheni Plettenbergek és a tatai Esterháziak: egy főúri gyűjtemény Magyarországra került képeiről” [The Plettenbergs of Nordkirchen and the Esterházys of Tata: Paintings from an aristocratic family’s collection now in Hungary] in Tata: Esterházy-kastély; A Nemzeti Kastélyprogram Tanulmánykötetei [Tata: The Esterházy Castle; Studies of the National Castle and Forts Programme 1]  ed. Mónika Kövesdi and Zsolt Virág, Budapest 2022, 252–267.

“Egy grandiózus terv: Stróbl Alajos Mátyás-kútja gróf Esterházy Miklós József számára” [A grandiose plan: The King Matthias Fountain by Alajos Stróbl for Count Miklós József Esterházy], in Tata: Esterházy-kastély; A Nemzeti Kastélyprogram Tanulmánykötetei 1 [Tata: The Esterházy Castle; Studies of the National Castle and Forts Programme 1], ed. Mónika Kövesdi–Zsolt Virág, 354–371, Budapest, 2022.

“The Set of the Four Elements by Hendrick Goltzius and the Use of Engravings in the 17th century,” in Multiplied and Modified: The Reception of the Printed Image in the Fifteenth and Sixteenth Centuries, eds. Grazyna Jurkowlaniec and Magdalena Herman, 229–243, New York, 2021.

“Wiener Hofkünstler und die Zrínyis: Porträts in der Lobkowicz-Sammlung,” Radovi – Journal of the Institute of Art History, Zagreb, Issue No. 42 (2018): 95–108.

“A well-matched couple: Pendant portraits by Cornelis van der Voort in Dresden and Budapest,” / “Egy igazán összeillő pár – Cornelis van der Voort pandant-portréi Drezdában és Budapesten,” Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts, 122 (2018): 225–232; 215–222. https://issuu.com/szepmuveszeti/docs/bulletin_2017_18_hu_0903_issuu

“A Zrínyi család tagjainak portréi a csehországi Lobkowicz-gyűjteményben” [The portraits of Zrínyi family members in the Czech Lobkowicz collection] in Amicitia: Tanulmányok Tüskés Gábor 60. születésnapjára / Beiträge zum 60. Geburtstag von Gábor Tüskés, ed. Réka Lengyel et al., 163–183, Budapest, 2015.

“Rembrandt and his Time – Through Hungarian Eyes: The Presence, Influence and Collection of Seventeenth-Century Netherlandish Art in Hungary,” in Rembrandt and the Dutch Golden Age, ed. Ildikó Ember, in collaboration with Nikoletta Koruhely, Júlia Tátrai, and Axel Vécsey, 103–137, exhibition catalogue (Budapest, Museum of Fine Arts, 30 October 2014–15 February 2015), Budapest, 2014.

“Gróf Festetits Andor szelestei festménygyűjteményéről” [On the art collection of Count Andor Festetits in Szeleste], in Ars Hungarica supplementum, Tanulmányok Kelényi György tiszteletére, XIXXX (2013): 181–188. http://epa.hu/01600/01615/00096/pdf/EPA01615_ars_hungarica_2013_05_181-188.pdf

“The Beatified Martyrs of Gorkum: A Series of Paintings by David Teniers the Younger and Wouter Gysaerts,” in Geest en gratie: Essays Presented to Ildikó Ember on Her Seventieth Birthday, ed. Orsolya Radványi with the collaboration of Júlia Tátrai and Ágota Varga, 26–33. Budapest, 2012.

“Allegory on the Colonial Power: A Recently Discovered Picture by Willem de Poorter / A gyarmati hatalom allegóriája: Willem de Poorter újonnan felfedezett képéről, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts, 114–115 (2011): 96–111; 243–252.

“Egy ‘másik’ Esterházy-gyűjtemény: a nordkircheni Plettenberg-Esterházy kastély egykori képeiről” [“Another” Esterházy collection: On the paintings of the Plettenberg-Esterházy castle in Nordkirchen] In: “Fényes palotákban, ékes kőfalokban”: Tanulmányok az Esterházy családról (A források tükrében) [“In magnificent palaces and ornate stone walls”: Studies on the Esterházy family (in light of the documents)], ed. Ibolya Maczák, 94–112, Budapest, 2009.

Protestáns vagy laza erkölcsök? Az öt érzék ábrázolásai a 17. századi holland művészetben [Protestant or lax morals? The depiction of the five senses in 17th-century Dutch art] in Omnis creatura significans: Tanulmányok Prokopp Mária 70. születésnapjára [Studies for the 70th birthday of Mária Prokopp], ed. Anna Tüskés and Kerny Terézia, 181–186, Budapest 2009.

“Archduke Albert (+1621) on the Catafalque: A Picture of Old–New Acquisition” / “Albert főherceg (+1621) a ravatalon: egy régi-új szerzeményű képről,” (with László Lengyel) Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts, 108–109 (2008), 79–114; 249–266.

“Jan van den Hoecke: Hercules at the Crossroads,” in In Arte Venustas: Studies on Drawings in Honour of Teréz Gerszi presented on her eightieth birthday, ed. Andrea Czére, 152–154, Budapest, 2007.

Szent Erzsébet és az Erzsébet-napi árvíz (1421) ábrázolásai a korai németalföldi festészetben [The representation of Saint Elisabeth of Hungary and the flood on the day of Elisabeth (1421) in early Netherlandish painting], in Árpád-házi Szent Erzsébet kultusza a 13–16. században [The Cult of Saint Elisabeth of Hungary in the 13–16th centuries], ed. Falvay Dávid, Budapest 2007, 193–204.

“The Return of Barent Fabritius’s Sacrifice of Manoah to Hungary” / “Barent Fabritius Manoah áldozata újra Magyarországon,” Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts, 101 (2004), 69–83, 169–178.

“‘Jacob de Backer invenit’ – The Allegory of Smell: A new acquisition of the Museum of Fine Arts / “‘Jacob de Backer invenit’ – A szaglás allegóriája; A Szépművészeti Múzeum egyik új szerzeményű képéről, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts, 98 (2003): 49–61, 117–124.

“A Pyrker hagyaték és a műgyűjtő Blaskovichok – elfeledett festmények a tápiószelei múzeumban” [The Pyrker bequest and the art collecting Blaskoviches] in Blaskovichok emlékezete [The memory of the Blaskovich family], ed. Csilla Gócsáné Móró, 104–123. Tápiószele, 2003.

Catalogue entries

“Jan Asselijn, The Threatened Swan (Rijksmuseum, Amsterdam),” in 100 Masterpieces: CODART Canon; Dutch and Flemish Art 1350–1750, ed. Maartje Beekman and Rosalie Gulick, 174–175. Tielt, 2021.

“Cornelis Janson van Ceulen: Portrait of Anna Maria Ramp (?)”; “Hendrick Bloemaert: Old Man Reading”; “Jan Miense Molenaer: The Denial of Saint Peter”; “Claes Cornelisz Moeyaert: The Cup of Joseph Discovered in Benjamin’s Sack”, in Treasures from Budapest: European and Hungarian Masterpieces from the Museum of Fine Arts, Budapest and the Hungarian National Gallery, ed. Iwata Takaaki and Ágnes Pablényi, 261–263, exhibition catalogue (Tokyo, The National Art Center, 4 December 2019–16 March 2020), Tokyo, 2019.

“Hendrick van Limborch: Apolló és a múzsák (Parnasszus),” in 150 éves az Akadémia palotája: Épület-, intézmény- és gyűjteménytörténet [The 150-year-old palace of the Hungarian Academy: History of the building, the institution, and the collection], Éva Bicskei and Bálint Ugry, 99–103, Budapest 2018.

“Gerbrandt van den Eeckhout: El encuentro de Abraham y Melquisedec,” in Obras Maestras del Renacimiento al Romanticismo: Colección del Museo de Bellas Artes, Galería Nacional de Hungría, 126–127, exhibition catalogue (Buenos Aires, Museo Nacional de Bellas Artes de la Argentina), Buenos Aires, 2018.

“Frans Hals: Rittratto d’uomo,” in Da Raffaello a Schiele: Capolavori dal Museo di Belle Arti di Budapest, ed. Stefano Zuffi, Milan 2015, 130–131.

Hans Rottenhammer: Joseph and Potiphar’s wife; Otto van Veen: Allegory of the Defeat of the Virtues by the Vices in the Soul of Mankind, in Obrazy grzechu w sztuce europejskiej od XV do pocz. XX wieku, ed. Beata Purc-Stepniak, Gdansk 2015, 229, 116. kat. sz.; 296, 189. kat. sz.

“Willem de Poorter: Allegory of Colonial Power”; “Bartholomeus van der Helst: Portrait of Gideon de Wildt”; and “Ferdinand Bol: Portrait of Michiel de Ruyter,” in Rembrandt and the Dutch Golden Age, cat., ed. Ildikó Ember, Júlia Tátrai, and Axel Vécsey (Budapest, Museum of Fine Arts, 30 October 2014–15 February 2015).

“Gortzius Geldorp: Portrait of a Member of the Lyskirchen Family”; “Cornelis van der Voortnak (attr.): Portrait of a woman;” “Karel van Mallery (?): Albert VII on the catafalque”; “Jan Miense Molenaer: The Duet”; “Joos Cornelisz. Droochsloot: Riverside Village with Marrymaking Peasants”; “Wallerand Vaillant: Portrait of a Boy, presumably André Vaillant,” in Németalföldtől Rómáig: Válogatás a Zichy-gyűjtemény legszebb festményeiből és szobraiból [From the Netherlands to Rome: A selection of the finest paintings and statues from the Zichy collection], ed. Balázs Bányai, Annamária Gosztola, and Eleonóra Kovács, Székesfehérvár: Szent István Király Múzeum, 2014.

Jacob de Backer (Werkstatt): Allegorie des Gesichts und Allegorie des Geruchs; Cornelis Cornelisz. van Haarlem: Das Parisurteil; Joachim Wtewael: Das Parisurteil; Gortzius Geldorp: Susanna und die Ältesten; Willem Key: Susanna und die ältesten; Hendrick de Clerck: Ruhe auf der Flucht nach Ägypten; Maarten van Heemskerck: Beweinung Christi; Jan Brueghel d. ä.: Aeneas und die Sybille in der Unterwelt; Jan Brueghel d. ä.: Paradieslandschaft, in Des Kaisers Kulturhauptstadt: Linz um 1600, ed. Christina Schmid, exhibition cat. (Linz, Oberösterreichischen Landesmuseen im Schlossmuseum Linz, 16 May 2012–26 August 2012), Linz, 2012.

“Maarten van Heemskerck: Beweinung Christi” (cat. no. 22); “Anthonie Blocklandt: Anbetung der Hirten,” (cat. no. 28); “Hendrick de Clerck: Ruhe auf der Flucht nach Ägypten” (cat. no. 35); “Jan Brueghel d. Ä.: Aeneas und die Sybille in der Unterwelt” (cat. no. 39); “Gortzius Geldorp: Susanna und die Ältesten” (cat. no. 44); “Willem Key: Susanna und die Ältesten,” (cat. no. 45); “Joachim Wtewael: Das Parisurteil” (cat. no. 50); “Jacob de Backer (Werkstatt): Allegorie des Gesichts und Allegorie der Geruchs” (cat. no. 51–52); “Cornelis van Haarlem: Jupiter und Merkur bestrafen die Nymphe Lara” (cat. no. 53), in Sturz in die Welt: Die Kunst des Manierismus in Europa, Ortrud Westheider – Michael Philipp, exhibition catalogue (Hamburg, 15 November 2008–11 January 2009), Hamburg 2008.

“Horatius de Hooch: Paysage italien avec la vue de l’église SS. Giovanni e Paolo à Rome” (cat. no. 91); “Jan Sonjé: Csónak a folyóparton, Cat. no. 92; “Philips Wouwerman: L’Ecole de cavalerie” (cat. no. 97); “Adriaen F. Boudewijns: Sentier dans la forêt” (cat. no. 98); “Eglon van der Neer (attr.): Corps de garde avec clairon” (cat. no. 99); “Adriaen van der Werff: Portrait de femme” (cat. no. 100); Simon P. Verelst: Vase de fleurs (cat. no. 109), in Nicolas II Esterházy 1765–1833: Un prince hongrois collectionneur, E. Starcky, exhibition catalogue (Compiègne, Musée national du château de Compiègne, 21 September 2007–7 January 2008), Compiègne, 2008.

“Petrus Christus: Virgin and Child” (cat. no. 29); “Gerard David: The Nativity (cat. no. 30); “Colijn de Coter: The Mourning of St. John the Evangelist and The Mourning of Maria Magdalene” (cat. no. 31); “Barend van Orley: Portrait of Emperor Charles V” (cat. no. 67); “Pieter Bruegel the Elder: The Sermon of St. John the Baptist” (cat. no. 69); “Jan Brueghel the Elder: Paradise Landscape with the ANimals Entering Noah’s Ark” (cat. no.71), in Museum of Fine Arts Budapest: Masterpieces from the Collection; 100 years, ed. Andrea Czére, Budapest, 2006.

Online publications

“Still Life with Strawberries by Adriaen Coorte Acquired by the Museum of Fine Arts in Budapest: One Artist – Two Paintings; On Adriaen Coorte’s Pictures in Budapest; Old and New Acquisitions” CODART website, 6 September 2022, https://www.codart.nl/acquisitions/still-life-with-strawberries-by-adriaen-coorte-acquired-by-the-museum-of-fine-arts-in-budapest/

“CODART focus in Mechelen, 22–23 May 2018” Codart eZine 10 (Autumn 2018) https://ezine.codart.nl/17/issue/65/artikel/codartfocus-in-mechelen-22-23-may-2018/?id=409

“Egy igazán magyar holland kiállítás” [A truly Hungarian Dutch exhibition] (3 February 2015) Magyar Múzeumok http://archiv.magyarmuzeumok.hu/muhely/2295_egy_igazan_magyar_holland_kiallitas

“Curator’s collection: Szépművészeti Múzeum (2013)” Codart eZine Anniversary issue “The World of Dutch and Flemish Art” http://ezine.codart.nl/17/issue/46/artikel/szepm-veszeti-muzeum/?id=197

Translations

Rudi Ekkart, Dutch and Flemish Portraits, 1600–1800 (Old Masters Gallery catalogues Vol. 1), Budapest: Szépművészeti Múzeum – Leiden: Primavera Press, 2011 (Bilingual edition; translation from Dutch to Hungarian)

Henri Evers, “Építészet Budapesten” [Architecture in Hungary], in Budapest neoreneszánsz építészete: tanulmányok a 2008. november 18-án Budapest Főváros Levéltárában rendezett konferencia anyagából [Neo-Renaissance architecture in Budapest: Studies from the conference held at the Budapest City Archives on 18 November 2008], ed. Tamás Csáki, Violetta Hidvégi, and Pál Ritoók (Budapest: Budapest Főváros Levéltára, 2009, 75–81 (translation from Dutch to Hungarian)

List and online availability of publications:
https://szepmuveszeti.academia.edu/JúliaTátrai

 

Recommended exhibitions